
Hjemmeplejen Grenaa har afprøvet Evondos medicinrobotter i seks måneder, og forventningerne til fremtiden er ret høje. Nu skal robotterne rulles ud i resten af kommunen.
I Norddjurs kender de ligesom mange andre kommuner de udfordringer, som mangel på ressourcer kan give i hjemmeplejen. Det har påvirket kommunens beslutning om at indføre teknologien. Kommunen er en landkommune med store afstande og er samtidig udfordret i forhold til, at mange borgere skal have besøg på samme tid.
Som Anneka, der er afdelingsleder i Hjemmeplejen Grenaa siger: ”Det kan give os nogle udfordringer i forhold til forholdsvis få, små indsatser, som kræver en del køretid. Selvfølgelig er vi også ligesom alle andre kommuner eller arbejdspladser lidt udfordret på, om vi har nok medarbejdere.
Ændringer i plejemodtagernes profil gør også, at borgerne fremover vil efterspørge noget andet af hjemmeplejen. Som Anneka udtrykker det: ”De vil måske ikke have en fysisk person ude i deres hjem, som de skal sætte deres kalender efter – eller vente på halvdelen af formiddagen. Og teknologiske løsninger er helt klart en del af de efterspørgsler, der kommer til at være.”
Større frihed for borgerne
Både Medicindispenseren Medido Clock og medicinrobotten Anna har fundet hjem til kommunens borgere. Og selvom flere af borgerne var skeptiske i starten, er stemningen omkring teknologien vendt fuldstændig.
Malene, der er social- og sundhedshjælper, og har den daglige kontakt til borgerne siger: ”Vi har fx en 96-årig som er vildt glad for sin robot. Hun kan nu gå sin tur om aftenen – uden at hun skal sidde og vente på, at vi kommer.”
Du kan se Norddjurs robotteam fortælle om erfaringerne i videoen herunder.
Et robotteam og synlig opbakning fra ledelsen
Hjemmeplejen har fra starten haft en klar idé om hvordan de ville gribe opgaven an. Arbejdet med robotterne skulle være en god oplevelse for de involverede, organisationen skulle opbygge erfaringer med teknologien, og der skulle etableres nogle gode arbejdsgange, inden robotterne bliver rullet ud i større skala.
Derfor valgte hjemmeplejen at sammensætte et robotteam, som bestod af forskellige faggrupper. Teamet bestod af en projektleder, afdelingslederen selv, en farmakonom og medarbejdere med daglig kontakt med borgerne.
Anneka siger om organiseringen: ”Det har fungeret rigtig godt, at vi har udvalgt nogle medarbejdere, som både havde interessen, lysten, nysgerrigheden og evnerne til at varetage den her opgave.
Dosispakket medicin skaber et godt grundlag for teknologien
Kommunen arbejder med flere velfærdsteknologier, og søger altid for at bygge videre på det, de gør i forvejen. Norddjurs kommune har længe arbejdet med dosispakket medicin. Det har gjort valget af Evondos medicinrobotter nemt.
Signe, projektleder og en del af robotteamet siger: ”Vi har valgt at arbejde både med Anna og Medido, fordi de kan forskellige ting. Fordi vi har begge robotter, har vi også en meget bredere borgermålgruppe, vi kan ramme med de forskellige robotter.”
”Samarbejdet med Evondos har været rigtig godt. De har haft en masse forslag til, hvordan vi kan gribe det an, og hvordan vi kan planlægge det. Og så har vi egentlig talt en hel del sammen om, hvordan vi bedst kan tilpasse det til vores organisation og til vores medarbejdere.”
Signe har stået for at tilrettelægge den interne og eksterne kommunikation. Medarbejdere er blevet informeret gennem både møder og informationsmateriale, og kommunen har udarbejdet foldere til borgerne og pårørende, som fortæller dem om, hvad medicinrobotter kan.
Tilbud med udgangspunkt i borgernes behov
Kommunen tager altid udgangspunkt i, hvad der giver mening for borgerne. Noget af det, der betyder meget for borgerne, er en større selvstændighed; at de kan have frihed til at styre deres egen hverdag. Medicinsikkerheden har også været afgørende, det at borgerne får den rigtige medicin på det rigtige tidspunkt og dermed den bedste effekt af medicinen. Teknologien skal passe til de begrænsninger og ressourcer, borgeren har.
Trine, der er farmakonom, har haft ansvaret for visiteringen af robotterne. Hun har benyttet sine kollegers daglige kontakt med borgerne til at finde de borgere, der vil have størst glæde af robotterne. Hun siger: ”Når vi så har fundet borgerne, så tager vi ud og besøger borgerne og snakker med dem. Der har jeg altid robotten med og viser dem robotten. Og så er de meget nysgerrige allerede der.”
Gode erfaringer – og store forventninger til fremtiden
Efter de første seks måneder er erfaringerne i Grenaa hjemmepleje gode. Hjemmeplejen oplever, at borgerne er glade for robotterne. Og det, at borgerne er glade, gør også medarbejderne glade. Der er mere ro på og mindre stress om morgen, fordi medarbejderne ikke har så mange samtidige besøg. Hjemmeplejen kører færre kilometer og bruger færre timer på vejene. Det giver også en miljømæssig gevinst. Kommunen kan se at de sparer ressourcer, fordi medarbejderne ikke skal levere så mange besøg ude hos borgerne.
Efter de første gode erfaringer skal der nu rulles flere robotter ud – også i resten af kommunen. Anneka, afdelingsleder i Hjemmeplejen Grenaa siger: ”Det, der skal ske nu, er, at vi i Grenaa skal skalere. Vi skal have nogle flere robotter. Og vi tillader os at have ret høje forventninger til, hvor vi kan nå hen.”