Spring til indhold

Fra påmindelse til videoopkald – mød brugerne

Fra påmindelse til videoopkald – mød brugerne

Automatiseret medicin dispensering gør en kæmpe forskel i hverdagen for borgere, pårørende og sundhedspersonalet i kommunen.

Mød eksempler på forskellige brugere, deres udfordringer - og læs om, hvordan de får en nemmere og mere tryg hverdag med medicindispenseren Medido Clock – og medicinrobotterne Anna og Anna Video.

Struktur i en kompleks hverdag

For Rasmus, der bruger Medido Clock, er det en lille sejr at kunne tage sin medicin selv.

Rasmus bor på et kommunalt bosted for psykisk sårbare. Han har en bipolar lidelse og tager medicin fast, men kæmper med struktur. Tidligere glemte han ofte sin medicin, især i perioder med uro - og det var tit frustrerende og gav en følelse af kontroltab.

Medicindispenseren Medido Clock giver Rasmus besked med lys og lyd, når det er tid til, at han skal tage sin medicin. Medicinen udleveres i dosispakker med præcis de piller, han skal tage.

Rasmus føler større kontrol – og er glad over at tage ansvar selv. Personalet oplever færre konflikter. Støtten til Rasmus medicinhåndtering er nu begrænset til at fylde maskinen hver 14. dag.

Teknologi i en hverdag med demens

Robotten Anna med videofunktion hjælper Jens med at huske medicinen.

Jens er pensioneret skolelærer og har svært ved at huske. Han bor alene i sit lille rækkehus i udkanten af byen. Han blev ofte forvirret over medicinen og de mange plejebesøg, ligesom hans datter ofte var bekymret.

Nu kan plejepersonalet kontakte Jens med et videoopkald på medicinrobotten Anna, når han skal tage sin medicin. På den måde kan de hjælpe Jens med at huske det hele uden at være til stede.

Jens føler sig tryg og selvhjulpen med robotten. Plejepersonalet kan hjælpe Jens, uden at tage den lange tur ud til hans bolig. Og Jens’ datter Line har ro i sindet.

Kirsten vil og kan selv

Kirsten klarer medicinen selv – med hjælp fra medicinrobotten Anna.

Hun har mild demens, bor for sig selv og får hjemmehjælp morgen og aften. Kirsten har svært ved at holde overblik over medicin og ugedage, men er meget optaget af at klare sig selv længst muligt. Hun er vant til teknologi som mobiltelefon og digital post.

Evondos Anna passer godt til hende. Den står på skænken i stuen og minder hende med stemme og lys, når det er tid til medicin. Hun trykker selv på knappen og tager posen med den doserede medicin.

For hjemmeplejen betyder medicinrobotten Anna færre besøg kun til medicin – og mere tid til at tale med Kirsten om hendes roser eller hjælpe med morgenmaden.

Marie har blik for det hele

Automatisering giver tryghed for hjemmesygeplejersken Marie.

Marie er hjemmesygeplejerske i en mellemstor kommune. Hun kører hver dag rundt til borgere i eget hjem – mange har komplekse sygdomsbilleder og får hjælp til medicin, sårpleje og ernæring. En af Maries største udfordringer er at få hverdagen til at hænge sammen: Tiden er knap, og borgernes behov er mange og forskellige.

Teknologier som Medido Clock og Evondos Anna har ændret hendes arbejdsliv markant. For Marie handler det ikke om at erstatte noget – det handler om at frigøre tid til opgaver, der kræver, at personalet kommer på besøg.

Hun kender borgernes behov og ved, hvem der vil have glæde af teknologien. Når en borger bruger maskinerne til at tage sin medicin, ved Marie, at medicinen bliver givet korrekt og til tiden – og hun får en notifikation, hvis noget er galt. Marie kommer forbi sine borgere hver fjortende dag. Maskinerne er hurtigt fyldt op med borgerens dosispakkede medicin – det betyder, at der er mere tid til at tale med borgeren, om hvordan det går.

Heidi får vagtplanen til at hænge sammen

Morgenstress og vagtplaner, der ikke går op. Kender du det?

Heidi er teamleder i hjemme- og sygeplejen i en mindre kommune. Hver morgen begynder med en kop kaffe, en stak opkald – og en vagtplan, der skal gå op. Der er sygdom, akutte ændringer - og borgere, der ikke kan vente.

Med indførelsen af medicinteknologier som Medido Clock og Evondos Anna er det blevet lidt nemmere at planlægge. Heidi oplever, at nogle morgenbesøg kan spares, fordi medicinen nu bliver givet automatisk. Det frigør tid, særligt i de travle tidspunkter, hvor alle er på farten.

For Heidi handler teknologien ikke om effektivisering, men om at prioritere rigtigt. Når der er lidt mere luft i vagtplanen, kan der blive tid til nærvær og kvalitet – og det smitter af på både medarbejdere og borgere.

Fra påmindelse til videoopkald

Vi møder mange som ”Rasmus”, ”Jens”, ”Kirsten”, ”Marie” og ”Heidi”, som har glæde af vores teknologi og service i hverdagen.

Evondos services gør medicinhåndteringen sikker og tryg: Fra påmindelse – til assisteret medicinuddeling med videoopkald. Hjælpen er her, og den virker!

Du kan læse mere om perspektiverne her på vores blog – eller ved at følge vores nyhedsbrev.

 

 

Del artikel